همه چیز درباره ارائه pitch deck

pitch deck

ارائه آسانسوری یا elvator pitch چیست؟

برای درک بهتر مفهوم pitch deck بد نیست در ابتدا به بررسی مفهوم ارائه آسانسوری یا elevator pitch بپردازیم. فرض کنید برای مدت کوتاهی مثلاً ۳۰ ثانیه یا حداکثر یک دقیقه، در آسانسور یک ساختمان با بیل‌گیتس هم‌مسیر هستید و می‌خواهید از این موقعیت تصادفی پیش آمده استفاده کنید تا ایده کسب‌و‌کارتان را با او در میان بگذارید. خودتان را چگونه معرفی می‌کنید؟ ایده‌تان را چه طور مطرح می‌کنید؟

نکته مهم این است که شما می‌بایست در این زمان کوتاه به بیان نکات کلیدی ایده‌تان بپردازید به گونه‌ای که بیل‌گیتس بعد از پیاده‌شدن از آسانسور بخواهد قرار ملاقاتی با شما ترتیب دهد تا در مورد کسب‌و‌کارتان بیشتر بداند. به این ارائه که در کمترین زمان ممکن با هدف بیشترین تاثیر انجام می‌شود، ارائه آسانسوری می‌گویند. همانطور که پیداست، ارائه مثال آسانسور کاملاً انتزاعیست. این موقعیت ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد اما نکته مهم این است که شما باید از این فرصت کوتاه بهترین استفاده را بکنید.

اهمیت فراگیری مهارت ارائه آسانسوری از این‌رو است که اغلب افراد حوصله و یا فرصت گوش دادن به توضیحات شما درباره ایده‌های‌تان را ندارند و یا سودی در آن نمی‌بیند پس مهم است که صحبت‌های شما سه ویژگی اساسی ذیل را داشته باشد.

  1. ساده و شفاف و به دور از هرگونه پیچیدگی باشد!
  2. مختصر و مفید و بدون جزئیات باشد!
  3. شامل سود و منفعتی برای شنونده باشد!

 

برای فراگیری این مهارت به تمرین نیاز دارید. سعی کنید متنی که هر سه مورد فوق در آن رعایت شده باشد را تهیه کرده و طی یک زمان کوتاه آن را برای خودتان در آینه و یا اطرافیان ارائه دهید.

راز جذب سرمایه‌گذار برای استارت‌آپ به وسیله یک ارائه pitch deck

یکی از معضلاتی که استارت‌آپ‌ها  (کسب‌و‌کارهای نوپا) همواره با آن مواجه هستند تلاش برای جذب سرمایه است. تلاشی که در بسیاری از موارد به علت عدم توانایی در شرح مناسب ایده محکوم به شکست است. از این‌رو یک ارائه جامع و کامل می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. پس اگر به دنبال جذب سرمایه برای کسب‌و‌کار نوپای خود هستید، داشتن یک ارائه موثر راه حل کلیدی برای این‌کار خواهد بود. در این مقاله سعی داریم به بررسی همه‌جانبه آن‌چه در حوزه کسب‌و‌کار به ارائه pitch deck معروف است بپردازیم.

 

نحوه نگارش pitch deck

Pitch deck ارائه‌ای شامل حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ اسلاید است. که در آن شما به عنوان ارائه‌دهنده به معرفی توضیحات مختصر اما مفیدی از کسب‌و‌کار نوپای خود، ایده‌هایتان و یا محصولات و خدماتتان می‌پردازید. معمولاً از این ارائه در جهت جذب سرمایه برای کسب‌و‌کارها استفاده می‌شود. بنابراین توضیحات آن باید به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار را به نوعی مشتاق و درگیر کند، تا بخواهد گام بعدی را با شما بردارد. گام بعدی می‌تواند تمایل و علاقه‌مندی به بررسی بیشتر،‌ درخواست ارائه جزئیات کامل‌تر از طرح شما و قرار جلسات آتی باشد.

برای تهیه ارائه pitch deck می‌توان از نرم‌افزارهایی مانند prezzi, keynote, focusky, powerpoint و یا از قالب‌های آماده آن که توسط افراد و شرکتهای فعال در این زمینه طراحی شده‌اند، استفاده کرد. اما در ابتدا و فارغ از این‌که از کدام‌ نرم‌افزار  فوق برای ساخت ارائه خود بهره می‌برید، باید بدانید اسلایدهای یک pitch deck به بررسی چه مطالبی می‌پردازد.

ارائه pitch deck  شامل چه بخش‌هایی است؟

اسلایدهای pitch deck شامل مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. چناچه جلسه ارائه‌تان حضوری است پیشنهاد می‌کنیم حتی الامکان از محتوای بصری برای طرح خود استفاده کرده و توضیحات بیشتر را در قالب صحبت‌هایتان بیان کنید:

  1. عنوان

این قسمت می‌تواند شامل نام کسب‌و‌کار، اطلاعات تماس و توضیحی مختصر از ایده شما باشد.

  1. مساله

ایده‌ها از دل مسائل پدید می‌آیند. در این قسمت به ارائه مسئله و مشکلی که شما را به صرافت خلق یک کسب‌و‌کار انداخت بپردازید.

  1. راه حل

در این بخش توضیح دهید که طرح شما چه راه حل ویژه‌ای برای مشکل موجود ارائه می‌دهد؟ و مطمئن شوید که شنونده شما، ارزش پیشنهادی و آنچه را تولید کرده یا ارائه می‌دهید به وضوح درک می‌کند.

  1. مدل کسب و کار

به طور کلی به توضیح روش‌های درآمدزایی، کانال‌ توزیع (منظور از کانال‌های توزیع نقاط تماس با مشتری است به بیان ساده کسب‌و‌کار باید تعیین کند برای ارائه خدمت یا محصول خود به مشتری چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها دسترسی دارد)، بازار هدف (گروهی از افراد که به احتمال بسیار زیاد خریداران محصولات و خدمات شما خواهند بود)، حاشیه سود ناخالص خود بپردازید. بهتر است در این بخش از مدل‌های درآمدی شناخته شده ای که قبلاً آزمون خود را پس داده‌اند استفاده کنید. تا فضای کاری‌تان ملموس‌تر شده و شنونده ارتباط بیشتری با آن برقرار کند.

توجه داشته باشید.

  1. رقبای شما

با ارائه توضیحات کامل از رقبای خود و فضای بازار موجود نشان می‌دهید که آن‌ها را به خوبی شناخته و تحقیقات لازم برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار را داشته‌اید.

  1. برتری‌های شما

لازم است به بیان وجوه تمایز ایده و یا کسب‌و‌کار خود بپردازید و به این سوال پاسخ دهید که برتری طرح شما نسبت به سایرین چیست؟‌ چه چیزی شما را از کسب و کارهای مشابه متمایز می‌کند؟ پیشنهاد می‌کنیم در این بخش از نمودارها و آمار و ارقامی که باعث موفقیت بیشتر ایده شما می‌شود، استفاده کنید.

  1. بازاریابی و فروش

چگونگی دستیابی به بازار هدف‌تان را در این بخش شرح داده و توضیح دهید که گروه مشتریان شما چه کسانی هستند؟! حجم بازار شما به طور کلی چقدر است و استراتژی شما برای ورود به بازار یا گسترش سهم خود از آن چیست؟!

  1. معرفی تیم مدیریت

در این بخش اعضای مهم و کلیدی تیم خود شامل مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، مشاوران و سرمایه‌گذاران را معرفی کنید.

  1. پیش بینی های مالی و معیارهای کلیدی

این قسمت شامل یک پیش بینی مالی سه تا پنج ساله است که علاوه بر مسائل مالی شامل معیارهای دیگری از جمله تعداد مشتریان و آینده بازار نیز باشد.

  1. وضعیت فعلی و دستاوردهای‌تان تا به امروز

در این بخش شرح دهید هم‌اکنون محصول و یا سرویس شما در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای رسیدن به این مرحله از چه مراحلی گذشته است. توضیح دهید قصد دارید با سرمایه جذب شده به کجا برسید و از درآمدتان چطور استفاده می‌کنید.

بهترین نمونه‌های pitch deck

در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از بهترین و موثرترین ارائه‌های pitch deck را که متعلق بزرگترین کمپانی‌هاست ملاحظه کنید.

https://pitchdeckexamples.com/startups/snapchat-pitch-deck

https://slidebean.com/templates/airbnb-pitch-deck

https://slidebean.com/templates/uber-pitch-deck

https://slidebean.com/templates/facebook-pitch-deck

https://slidebean.com/templates/slidebean-pitch-deck

https://pitchdeckexamples.com/startups/2016/11/4/intercom-pitch-deck

 

فهرست