استفاده از تیزرهای تبلیغاتی یکی از راههای موثر بازاریابی و آگاهسازی مخاطبان است. با وجود تأثیرگذاری بالای این شیوهی بازاریابی، نمیتوان منکر پرخرج بودن آن شد و شاید به همین خاطر است که بیشتر کسبوکارهای بزرگ سراغ آن میروند. اما واقعیت این است که راههایی نیز برای تولید تیزرهای ساده و کمخرج نیز وجود دارد که کسبوکارهای کوچک میتوانند از آن بهره ببرند. چه بسا که سادگی تیزر تولید شده باعث محبوبیت و وایرال شدن آن نیز بشود. اما پیش از این که به این مسئله بپردازیم، باید ببینیم که تیزرها چه انواعی دارند و با شناخت انواع آنها میتوان بهتر تصمیم گرفت که چه نوعی از تیزرهای تبلیغاتی برای ما مناسبتر است.
انواع تیزر از لحاظ فرمی
تیزرهای تبلیغاتی را میتوان از لحاظ فرم و محتوا به دستههای مختلفی تقسیم میشوند. از لحاظ فرمی معمولاً آنها را به دستههای زیر تقسیم میکنند:
- تیزر تبلیغاتی رئال
- تیزر تبلیغاتی انیمیشن
- تیزر تبلیغاتی رئال و انمیشن (ترکیبی)
- تیزر تبلیغاتی موشن گرافیک
معمولاً تیزرهای تبلیغاتی رئال و موشن گرافیک از بقیه محبوبتر هستند و در تبلیغات، خصوصاً تبلیغات تلویزیونی بیشتر از این نوعها استفاده میشود. تیزرهای انیمیشنی و یا ترکیب انیمیشن و رئال معمولاً به بودجهی بیشتری نیاز دارند و جز در موارد خاص نمیتوان به سراغ آنها رفت.
انواع تیزر از لحاظ محتوایی
تعداد انواع تیزرهای تبلیغاتی از لحاظ محتوایی بسیار زیاد است و شاید اگر بخواهیم آنها را نام ببریم به بیش از سی یا چهل مورد برسیم. نیازی هم نیست که با همهی آنها آشنا بشیم و بهتر است مواردی را مطرح کنیم که پر استفادهترین هستند. مطرحترین انواع تیزر از لحاظ محتوایی شش مورد هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.
- معرفی برند: هدف از تولید چنین ویدئوهایی معرفی برند به مخاطبین است. در آنها معمولاً قصهی برند روایت میشود و ارزشهای اصلیاش برشمرده میگردند. معمولاً مقصد اصلی در چنین تیزرهایی این است که بگوییم چرا کسبوکار و برند ما یکتاست و بقیه متفاوت است.
- ویدئوهای توضیحی: هدف از ساخت این نوع تیزر همانطور که از نامش پیداست، این است که یک مسئلهای توضیح داده شود. مثلاً فرض کنید که یک ویژگی جدید به اپ شما اضافه شده. برای یاد دادن این ویژگی جدید به مخاطبان، یک ویدئو ساخته میشود و در آن مفصل توضیح داده میشود که چگونه میتوانند با ویژگی جدید اپ کار کنند.
- بررسی محصول: هیچ ویدئو یا تیزر تبلیغاتی به اندازه ویدئوهای بررسی محصول تأثیرگذار نیستند. بر اساس یک نظرسنجی انجام شده توسط MediaPost، پنجاه و هفت درصد مصرفکنندگان بعد از دیدن ویدئوی بررسی و معرفی محصول، بیشتر نسبت به خرید آن متمایل میشوند.
- تیزرهای فرهنگ کمپانی: تجربه نشان داده که در سالهای اخیر ویدئوهایی که از داخل کمپانیها بیرون میآید، بین کاربران بسیار محبوب میشوند. مثلاً گوگل و فیسبوک ویدئوهایی منتشر کردند که در آنها روند روزمرهی کارمندانشان نمایش داده میشد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به این نوع ویدئوها که به نوعی فرهنگ داخل کمپانی را نشان میدهد، تیزرهای فرهنگ کمپانی گفته میشود.
- تیزرهای رویداد: انتشار تیزرهایی از رویدادهای برگزارشده توسط شما، میتواند برای کسانی که نتوانستهاند در آنها شرکت کنند، بسیار جالب باشد.
- تیزر نظر مشتریان: بر اساس نظرسنجی Vendasta، شصت و هشت درصد از افراد با دیدن نظرات مثبت مشتریان در مورد یک برند یا محصول، بیشتر به آن اعتماد میکنند. بنابراین ساخت ویدئوهایی با استفاده از نظرات مستقیم مشتریان میتواند برای کسبوکارها بسیار تأثیرگذار باشد.