نورپردازی استودیو کروماکی

نورپردازی کروماکی

استفاده از فناوری کروماکی، مزایای زیادی برای هر محتوای ویدئویی دارد، چرا که درهای خلاقیت و بلندپروازی را به روی شما باز می‌کند. یکی از مهم‌ترین عناصر در تصویربرداری کروماکی، نورپردازی آن است. واقعیت این است که اگر نورپردازی کروماکی در پیش‌زمینه و پس‌زمینه مناسب نباشد، استفاده از پرده سبز برای بیننده لو خواهد رفت. در استودیو کروماکی دو نوع نورپردازی داریم: یکی برای پیش‌زمینه و یکی برای سوژه‌ی پس‌زمینه. هر دوی این‌ها برای خروجی نهایی اهمیت بالایی دارند. نورپردازی پیش‌زمینه برای طبیعی در آمدن تصویر و نورپردازی پس‌زمینه برای به وجود آمدن حس تعلق سوژه به تصویر، مهم هستند. اگر هر کدام از این‌ها دقیق نباشند، بیننده خواهد فهمید که یکی از این تصاویر به این صحنه تعلق ندارد.

البته ممکن است در برخی موارد، ظاهر مصنوعی تصاویر اهمیت چندانی نداشته باشد. به طور مثال در بخش پیش‌بینی وضع آب و هوا در اخبار، تعلق کارشناس به تصاویر خیلی اهمیتی ندارند و پیش‌زمینه و پس‌زمینه به شکل دلخواه می‌تواند نورپردازی شود. اما اگر بخواهیم تصاویر باورپذیر باشند، باید نورپردازی به صورت دقیق انجام شود. جزئیات زیادی باید رعایت شوند تا یک صحنه طبیعی به نظر بیاید.

نورپردازی پیش‌زمینه

نورپردازی پیش‌زمینه

اولین قدم در نورپردازی کروماکی، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آن نیز هست. شما راه‌های زیادی برای نورپردازی پیش‌زمینه دارید و آن‌چه برمی‌گزینید به تجهیزاتتان بستگی دارد. یکی از مشکلات بزرگی که باید به آن فکر کنید، بازتاب نور سبز پرده به روی بدن بازیگران است. مشکل بزرگ و عمده‌ای به نظر می‌رسد، اما به راحتی قابل حل است. کافی است تا صحنه را طوری بچینید تا فاصله‌ی بازیگر (سوژه) از پرده بیشتر شود. اگر سوژه ۵ یا ۶ متر از پرده فاصله بگیرد، این مشکل به سادگی حل می‌شود.

یک راه دیگر این است که نور پیش‌زمینه کم‌تر از پس‌زمینه شود. تصور عمومی این است که پیش‌زمینه همیشه باید خیلی خوب و کامل روشن باشد. اما چنین چیزی صحت ندارد. نرم‌افزارهایی که از آن برای تدوین صحنه‌های کروماکی استفاده می‌شود، خیلی راحت رنگ سبز را حذف می‌کنند و روشن یا تاریک بودن رنگ سبز، تأثیری در کارشان ندارد.

نورپردازی پس‌زمینه

نورپردازی پیش‌زمینه

در نورپردازی پس‌زمینه معمولاً مشکلات زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها، اشیا موجود در صحنه است. خصوصاً اگر این اشیا براق باشند. اشیا براق نور سبز پس‌زمینه را بازتاب می‌دهند و باعث می‌شود که در پس‌تولید، توسط نرم‌افزار به عنوان پرده‌ی سبز از صحنه حذف شوند.

مثلاً اگر میز شیشه‌ای در صحنه وجود داشته داشته باشد، این میز در دوربین به رنگ سبز در خواهد ‌آمد و نرم‌افزار آن را به صورت خودکار حذف می‌کند. بنابراین در تصویر نهایی به نظر می‌رسد که اشیای روی میز، بر روی هوا معلق مانده‌اند. پس تا جایی که ممکن است، از اشیا براق و بازتاب‌دهنده در صحنه استفاده نکنید.

بعضی اوقات نیز مجبور هستیم تا از قطعات مختلف سبز رنگ در صحنه استفاده کنیم. معمولاً این قطعات که به صورت تخته‌های سبز رنگ هستند، مشکلاتی را به وجود می‌آورند. از جمله این که چون نسبت به پس‌زمینه جلوتر هستند، نور بیشتری را جذب می‌کنند. یک راه حل این است که این تخته‌ها رنگ تیره‌تری داشته باشند. راه دیگر هم این است که اگر تجهیزات نورپردازی کامل و دقیق بود، نور روی این قطعات کم‌تر شود.

این‌ها تنها چند مسئله‌ی معمول در نورپردازی استودیو کروماکی بود که احتمالا در کار به آن‌ها بر می‌خورید. اما در هر پروژه، احتمال دارد که به مشکلات و مسائل جدیدی بربخورید. تنها به خاطر داشته باشید که همه‌ی این مسائل، با راه حلی ساده حل خواهند شد.

۴۰ نور سقفی به علاوه ۱۲ نور سافت و امکان کنترل آن‌ها از طریق دیمر وای‌فای از جمله امکانات استودیو وی‌کست است که برای ضبط تصاویر و نورپردازی کروماکی، شرایط فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند.

فهرست