تمامی استارتاپهای زنجیره تامین، تولید و ارزش صنعت محتوا مخاطب اصلی ویکست هستند. همچنین صنایع مکمل این صنعت همچون Big Data، IOT و … میتوانند مخاطب این مجموعه باشند.
ارسال سوال
ویکست یکی از بزرگترین و حرفهایترین پلتفرمهای تولید محتوا در کشور است که به پشتوانه تجربهای ۲۰ ساله در صنعت محتوا و همچنین تجربهای ۵ ساله در اکوسیستم استارتاپی تشکیل شده است. بنابراین، به واسطه فعالیت در هر دو حوزه محتوا و استارتاپها، ویکست به درک عمیقی از خلاءهای بازار در هر دو بخش رسیده است و علاوه بر این، دسترسی کاملی به شبکه نوآوری در هر دو بخش دارد. از این رو، ویکست برای استارتاپهای حاضر در برنامه شتابدهی خود، بازارسازی را مهمترین اولویت خود قرار داده و علاوه بر آن خدمات زیرساختی تولید محتوا، منتورشیپ و آموزشهای تخصصی حوزه محتوا و کسبوکار را نیز ارائه میکند. به بیان دیگر، از نگاه یک استارتاپ میتوان اینطور نگاه کرد که «ویکست یک شتابدهنده تخصصی حوزه محتواست که علاوه بر دارا بودن حرفهایترین پلتفرم تولید محتوا (در حوزههای تولید فیلم، تصویر، گرافیک، صدا، موسیقی و …)، بازار مناسبی را پیش روی کسبوکار ما قرار میدهد. همچنین در صورت نیاز دسترسی کاملی به متخصصترین افراد در صنعت محتوا و همچنین اکوسیستم کارآفرینی از طریق این مجموعه امکانپذیر است. همچنین در صورت رشد کسبوکار، خدمات سرمایهگذاری خطرپذیر نیز از طریق ویکست امکانپذیر خواهد شد.»
غالباً استارتاپهای برای ارائه ایده خود از یک Pitch-Deck استفاده میکنند. با جستجوی این واژه در اینترنت نمونههای زیادی را خواهید یافت. همچنین مرور بخشهای مختلف بوم کسبوکار یا همان Business Model Canvas میتواند به ارائه شما کمک شایانی کند. اگر تمایل دارید تا اسناد دقیقتری برای ما ارسال کنید، با جستجوی واژه Business Plan میتوانید نمونههای خوبی از این سند را نیز بدست آورید.
اولین و مهمترین معیار برای پذیرش در یک شتابدهنده، تیم اصلی یک استارتاپ است؛ چرا که یک تیم عالی میتواند یک ایده معمولی را هم به کسبوکاری پایدار تبدیل کند اما بهترین ایدهها هم توسط یک تیم نه چندان خوب، به سرانجامی نمیرسد. تجربههای مرتبط تیم، پیشینه کاری، شکستها و پیروزیها، تعداد اعضا و مسئولیت هر یک از آنها از عوامل مهم ارزیابی یک طرح است.
پس از آن، مساله به عنوان رکن اصلی یک کسبوکار مورد ارزیابی قرار میگیرد. اعتبار مساله از نیاز واقعی و رو به رشد بازار نشات میگیرد و هر چه این مساله عمیقتر بررسی شده باشد، کلیت یک استارتاپ جذابتر میشود. آوردن شواهدی از وجود مساله در قالب مصاحبه با افراد، روندهای جهانی، تحقیق بازار داخلی و … میتواند عمق تحلیل شما را به نمایش بگذارد.
در وهله بعدی پاسخ درست به این سوال است که راه را برای پذیرش یک طرح باز میکند: «چرا راهکار طراحی شده توسط تیم ما بهترین پاسخ به مساله شناساییشده توسط ماست؟» و همچنین «این راهحل چگونه منجر به درآمدزایی ما میشود (معرفی مدل درآمدی)؟»
داشتن تحلیل درست از بازار و نحوه رشد متناسب کسبوکار شما با آن، توانایی مدیریتی شما را نشان خواهد داد. تحلیل اندازه بازار، وضعیت سهم بازار شما در بازههای مختلف، میزان درآمدها، نوع قیمتگذاری و نحوه فروش از قسمتهایی است که میتواند ما را در شناسایی توانمندی شما در حوزه کسبوکار کمک کند. علاوه بر این موارد، تخمین درست هزینهها و تحلیل مالی از وضعیت سر به سر شدن و همچنین نرخهایی همچون نرخ بازگشت سرمایه از موارد مهمی است که قوت طرح شما را نشان میدهد.
بررسی رقبای داخلی و خارجی مورد دیگری است که نشان میدهد جایگاه ایده شما در صنعت کجاست. تحلیل رقبای داخلی و پاسخ به چگونگی رشد کسبوکار شما و نقطه تمایز شما از آنان حائز اهمیت است. همچنین Benchmark نمونههای خارجی نیز به این تحلیل کمک خواهد کرد.
افزون بر همه این موارد، شیوه ارائه و روایت شما از کسبوکار خودتان است که هر سرمایهگذاری را وادار به شنیدن و یا پسزدن شما میکند. این مساله وقتی مهمتر میشود که ایده شما قرار است در صنعت محتوا پذیرفته شود و لذا باید به لحاظ محتوایی و شیوه روایی بسیار هوشمندانه، جذاب و نوآور باشد.
در نهایت، لازم به ذکر است در ارائه نیازی نیست که این معیارها به ترتیب پاسخ داده شود و تیمهای ارزیابی از خلال روایت کسبوکار شما این موارد را استخراج خواهند کرد.
خیر. در صورت شکست استارتاپ متحمل هیچ هزینه مالی بابت سرمایه اولیه خود نخواهد بود.
تقریبا هیچ سرمایهگذاری نیست که روی تیمی با این تفکر سرمایهگذاری کند. موفقیت یک استارتاپ با تمرکز بنیانگذار آن است که رقم میخورد و لذا فعالیت استارتاپی یک کار تمام وقت است و نگاه به آن به دید یک شغل دوم چندان منطقی به نظر نمیرسد.تقریبا هیچ سرمایهگذاری نیست که روی تیمی با این تفکر سرمایهگذاری کند. موفقیت یک استارتاپ با تمرکز بنیانگذار آن است که رقم میخورد و لذا فعالیت استارتاپی یک کار تمام وقت است و نگاه به آن به دید یک شغل دوم چندان منطقی به نظر نمیرسد.
بله، اما باید توجه داشته باشید که تیم برای هر شتابدهنده و سرمایهگذاری بسیار مهم است. لذا توصیهمان این است که پیش از ثبتنام تیم خود را تکمیل نمایید. هر چند میتوانید ایده خود را ثبتنام کرده و در صورت جذابیت، از ویکست برای تکمیل تیم خود استفاده کنید.
ویکست به واسطه پیشینه خود در هر دو صنعت محتوا و کارآفرینی، بازارهایی را شناسایی کرده است که در آن میتوان وارد شد. برخی از این ایدهها در بخش بازار ویکست وجود دارد که میتوانید یکی از آنها را برای کسبوکار خود انتخاب کنید.