محتوای تعاملی در صنعت سرگرمی و دلایل موفقیت آن

محتوای تعاملی

سال گذشته محتوای تعاملی ۹۱ میلیارد دلار درآمد برای صنعت سرگرمی ایجاد کرد. این نوع محتوا حدود ۴۵ سال است که در دنیای سرگرمی وجود دارد، اما تاکنون از فرم‌های موسیقی، بازی ویدئویی و مطبوعات خارج نشده بود. حالا نشانه‌هایی از ورود آن به صنعت فیلم‌سازی نیز دیده می‌شود. از سال ۲۰۱۰، این نوع محتوا به صورت سالانه رشدی ثابت و برابر با ۱۰٪ داشته است. از مثال‌های موفقیت این نوع محتوا می‌توان به رسیدن بازی PokemonGo به مرز ۱ میلیارد دانلود اشاره کرد؛ هم‌چنین مسابقات جهانی League of Legends در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ میلیون بیننده منحصر به فرد داشت. فیلم Black Mirror: Bandersnatch نیز که توسط نت‌فلیکس منتشر شد، با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. اما همه‌ی این‌ها تنها مثال‌هایی هستند که بخش کوچکی از این تغییرات عظیم را نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب این است که با وجود ارقام رشد اعجاب‌آور، صنعت محتوای تعاملی تازه در ابتدای راه خود قرار دارد. اما دلیل موفقیت آن چیست؟

محتوای تعاملی به سرعت در حال پیشی گرفتن از بقیه‌ی انواع محتواهاست. دلیلش هم ساده است. مشارکت در محتوا از طریق بازی، کوییز، اینفوگرافیک‌های پویا و ویدئو، به مخاطب اعتبار می‌بخشد. این روند به خصوص در بین نسل جدید طرفداران زیادی دارد. در حال حاضر، ۷۵ درصد از بازاریابان از ابزارهای تعاملی استفاده می‌کنند و قصد دارند تا میزانش را نیز افزایش دهند. چرا که نتایج مثبت آن را مشاهده کرده‌اند. ۷۹٪ از آن‌ها اعلام کرده‌اند که استفاده از این نوع محتوا، باعث افزایش ترافیک آن‌ها شده است.

با بررسی فیلم Bandersnatch می‌توان فهمید که چرا این نوع محتوا در صنعت سرگرمی موفق است.

قدرت انتخاب

در هنگام تماشای این فیلم از طریق پلتفرم نت‌فلیکس، شما می‌توانید به جای شخصیت اصلی فیلم تصمیم بگیرید. این ویژگی به مخاطب حس مسئولیت و قدرت داشتن می‌دهد. به همین صورت، مردم دوست دارند تا در خریدهای خود نیز نقش فعالی داشته باشند. خرید دیگر فقط به معنای پرداخت پول نیست. فرایند خرید حالا بیشتر به یک مکالمه شبیه شده. کوییزها و نظرسنجی‌ها باعث می‌شوند تا مخاطب حس کند که در این روند نقش فعالی دارد. مخاطبان دوست دارند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند. کسب‌وکارهایی که این امکانات را در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند، از شانس موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

قدرت خلق

در هنگام تماشای Bandersnatch، شما مرتباً در حال تصمیم‌گیری هستید و تجربه‌ی داستانی را خودتان خلق می‌کنید. پایان فیلم کاملاً به تصمیمات شما وابسته است. کمپانی هوندا هم در یک کلیپ تبلیغاتی کار مشابهی را انجام داد. در این ویدئوی سه دقیقه‌ای، مخاطبان هر زمان که بخواهند می‌توانند زاویه‌ی دید خود را نسبت به داستان تغییر دهند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر مخاطبان می‌خواهند نقشی فعال در انتخاب‌هایشان داشته باشند. حال این انتخاب می‌تواند تماشای یک فیلم باشد یا انتخاب یک محصول. دنیای امروز از محتوا اشباع شده و کاربران به دنبال تجارب جدید و ویژه هستند. بنابراین تولیدکنندگان محتوا و دست‌اندرکاران صنعت سرگرمی به محتواهای تعاملی روی می‌آورند تا بتوانند توجه مخاطبان را جلب کنند. البته در نهایت این تولیدکنندگان هستند که تصمیم می‌گیرند از چه نوع محتوایی استفاده می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که دنیای فردا، دنیای محتوای تعاملی است.

فهرست