اسپاتیفای: چگونه یک استارتاپ سوئدی موسیقی را دگرگون کرد؟

اسپاتیفای

اسپاتیفای در سال ۲۰۰۶ توسط دنیل اِک و مارتین لورنتزون، دو کارآفرین سوئدی تأسیس شد. ایده‌ی اصلی آن، ساختن یک پلتفرم قانونی برای به اشتراک‌گذاری موسیقی به صورت آنلاین بود؛ آن هم در دوره‌ای که دانلودهای غیرقانونی موسیقی، بلای جان این صنعت شده بود.

محبوبیت اسپاتیفای باعث شد تا صنعت موسیقی به جای عرضه‌ی نسخه‌های فیزیکی، به انتشار آثار به صورت دیجیتال روی بیاورد و مهم‌تر این که بعد از اسپاتیفای، این صنعت به جای فرار از اینترنت، از آن استقبال کرد. این پلتفرم کمک کرده تا آثار هنرمندان مختلف به بسیاری از نقاط دنیا راه پیدا کند.

اسپاتیفای اعلام کرده که تا اکتبر ۲۰۱۹، در ماه ۲۴۸ میلیون کاربر فعال دارد که ۱۱۳ میلیون اشتراک ویژه (نسخه پریمیوم) را خریداری کرده‌اند. ارزش این کمپانی بیش از ۲۳٫۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. با این حال، رقیبانی مانند اپل موزیک و آمازون نیز به بازار آمده‌اند. همه‌ی آن‌ها به دنبال سهمی از بازار موسیقی هستند. بازاری که به گفته‌ی فدراسیون بین‌المللی صنعت فونوگرافی، در سال ۲۰۱۶، حدود ۶۰٫۴ درصد رشد داشته. در همان سال، ۴۴ درصد از کل مشترکین متعلق به اسپاتیفای بود.

با وجود این که اسپاتیفای از زمان آغاز به کارش تحولات زیادی را رقم زده، اما تاکنون به سوددهی نرسیده. یکی از مشکلات بزرگ اسپاتیفای این است که میزان پرداختی آن‌ها به هنرمندان و همچنین نحوه‌ی محاسبه‌ی آن مشخص نیست.

پِرین لم (Perrin Lamb) که یک خواننده و ترانه‌نویس آمریکایی است، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵، از اسپاتیفای ۴۰،۰۰۰ دلار دریافت کرده. تک‌آهنگ او به نام Everyone’s Got Something بیش از ۱۰ میلیون بار بر روی پلتفرم اسپاتیفای شنیده شده بود. با این حساب، اسپاتیفای به ازای هر بار شنیده شدن آهنگ، به صورت میانگین ۰٫۰۰۴ دلار به هنرمندان می‌پردازد. در سال ۲۰۱۶، مجله‌ی فوربز گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد هیچ پولی به ازای دانلود به هنرمندان پرداخت نمی‌شود و پولی که بر اساس دفعات شنیده شدن به آن‌ها داده می‌شود، آن‌قدر برای افراد مختلف متفاوت است که نمی‌توان به میانگین قابل اتکایی از آن دست یافت.

اسپاتیفای نه تنها باعث نحوه‌ی درآمدزایی موسیقی‌دانان شده، بلکه در نحوه‌ی تولید آثار نیز تغییراتی ایجاد کرده. در اسپاتیفای تمرکز بیشتر بر روی پلی‌لیست‌ها قرار داده شده و از این طریق، پیدا کردن قطعات جدید کار ساده‌ای است. اما از طرفی آلبوم‌ها مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند. ایمون فورد (Eamonn Forde) که خبرنگار حوزه‌ی صنعت موسیقی و فناوری است، سال ۲۰۱۷ در گاردین نوشت که کمپانی‌های موسیقی در عصر اسپاتیفای بیشتر به دنبال تولید تک‌آهنگ‌های پر سر و صدا هستند؛ چرا که معتقدند از آثار تک، سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

مدل پلتفرم اسپاتیفای بدون شک از هر نوع دیگر عرضه‌ی موسیقی دیجیتال، کاراتر و محبوب‌تر است. با این حال، شروع نسبتاً ضعیف این کمپانی در بازار بورس، نگرانی‌هایی ایجاد کرده. نگرانی‌هایی که بسیاری آن را با داستان‌های انتشار اطلاعات کاربران در فیس‌بوک مرتبط می‌دانند. با این حال، انجمن موسیقی آمریکا اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷، درآمد این صنعت با رشد ۱۶٫۵ درصدی مواجه شده. رشدی که از زمان ظهور موسیقی آنلاین در سال ۱۹۹۹ بی‌سابقه بوده.

منبع: دویچه‌وله انگلیسی

فهرست