استقرار در شتابدهنده های استارتاپی برای بیانگذاران استارتاپ ها فرصتی منحصر به فرد است تا با دسترسی به خدمات و منابع متنوع بتوانند رشد استارتاپ خود را به طور قابل توجهی تسریع کند. ما در این مقاله نکات کلیدی و استراتژیهایی را مطرح میکنیم که با کمک آنها میتوانید از استقرار کسبوکارتان در شتابدهنده ها، استفاده حداکثری را داشته باشید.
انتخاب شتابدهنده
پیش از هر چیزی باید شتابدهنده مورد نظرتان را با دقت زیاد انتخاب کنید و برای تحقیق و شناسایی گزینههایی که با حوزه کاری، اهداف و ارزشهای شما همسو هستند وقت بگذارید. اطمینان حاصل کنید که تمرکز و تخصص شتابدهنده با اهداف و چشمانداز استارتاپ شما هماهنگ است. در نظر بگیرید که آیا برنامه درسی، تخصص مربی و… با حوزه تخصصی و بازار شما مرتبط است یا خیر. همسویی قوی بین اهداف استارتاپ شما و تخصص شتاب دهنده، احتمال دریافت پشتیبانی و راهنمایی مناسب را در طول برنامه افزایش می دهد.
به اطلاعات سطحی بسنده نکنید و سوابق و داستانهای موفقیت هر شتابدهنده را به خوبی بررسی کنید، عملکرد استارتاپهایی که در گذشته در این شتابدهنده ها مستقر بودند را ارزیابی کنید و ببینید که چقدر با اهداف استارتاپ شما هماهنگی دارند. مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که منابع و تخصص مربیان (Mentors) را هم به خوبی تحت بررسی قرار دهید.
استفاده از تخصص و تجربه مربیان تعیین شده توسط شتابدهنده
یکی از باارزشترین جنبههای شتابدهنده های استارتاپ، دسترسی به مربیان باتجربه است. این مربیان معمولا در زمینههای مربوطه موفقیتهای چشمگیری کسب کردهاند و میتوانند راهنماییهای ارزشمندی را به شما ارائه دهند. سعی کنید با به اشتراک گذاشتن چالشها و بحث درباره پیشرفتتان، به طور فعال با مربیان ارتباط برقرار کنید و در مورد تصمیمات استراتژیک، بینش بازار و فرصتهای توسعه کسبوکار از آنها مشاوره بگیرید. از انبوه دانش و تجربه این افراد حداکثر استفاده را ببرید، پذیرای پیشنهادات آنها باشید و از تخصصشان برای غلبه بر موانع و تصمیمگیری آگاهانه استفاده کنید. ایجاد یک رابطه قوی با مربی که فراتر از برنامههای شتابدهنده باشد، به شما کمک میکند که یک حامی بلندمدت برای استارتاپ خود داشته باشید.
تعیین اهداف و انتظارات
بسیار مهم است که قبل از شروع همکاری با شتابدهنده، اهداف، انتظارات و نقاط عطف کلیدی که قصد دستیابی به آن را دارید، به طور واضح تعیین کنید. این اهداف باید قابل اندازهگیری، واقعبینانه و در راستای چشمانداز بلندمدت شما باشند. برای پیگیری پیشرفت خود شاخص کلیدی عملکرد (KPI) ایجاد کنید و آن را با تیم شتابدهنده به اشتراک بگذارید. نمونههایی از KPIهای مرتبط عبارتند از: نرخ جذب مشتری، رشد درآمد، تعامل کاربر و نقاط عطف محصول. به طور منظم عملکرد خود را در برابر این KPIها بررسی و ارزیابی کنید تا زمینه های بهبود را شناسایی کرده و تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنید.
این همسویی تضمینی است برای این که همه افرادی که در این پروسه درگیر هستند بتوانند انتظارات شما را به خوبی درک کنند و راهنمایی و پشتیبانی مناسب را به شما و تیمتان ارائه دهند.
شبکهسازی در شتابدهنده
کیفیت شبکه شتابدهنده از جمله سرمایهگذاران بالقوه، کارشناسان و شرکای استراتژیک را بررسی کنید چرا که شبکهسازی و منابع ارائه شده توسط شتابدهنده نقش مهمی در رشد استارتاپ شما ایفا میکند. شتابدهنده ها محیطی غنی برای برقراری ارتباطی مفید و موثر هستند. در رویدادها، کارگاهها و جلساتی که توسط شتابدهنده برگزار میشود حضور فعالانه خود را نشان دهید و با کارآفرینان دیگر تعامل ایجاد کنید، تجربیات خود را به اشتراک بگذارید و از موفقیتها و شکستهای آنها درس بگیرید. همچنین با شناسیایی استارتاپها یا افرادی که محصولات، خدمات یا تخصصشان مکمل شماست میتوانید فرصت همکاری با آنها را بررسی کنید و به دنبال راههایی برای کمک و حمایت به موفقیت این افراد باشید، چرا که حسن نیست اغلب منجر به واکنش متقابل میشود و به طور کلی این روابط میتواند به مشارکتهای ارزشمند، همکاریها و حتی سرمایهگذاری تبدیل گردد.
بهرهگیری از کارگاهها منابع و جلسات آموزشی ارائه شده
شتابدهنده های استارتاپی منابع و امکانات فراوانی را برای توانمندسازی استارتاپها فراهم میکنند. برای آشنایی با این منابع وقت بگذارید. فرقی ندارد که فضای کاری فیزیکی باشد یا تجهیزات پیشرفته و… این منابع میتوانند به طور قابل توجهی در هزینههای شما صرفهجویی کنند و ابزارهای لازم برای توسعه و رشد استارتاپ را در اختیار شما قرار دهند. استفاده از این منابع را به حداکثر برسانید و بهرهوری خود را افزایش دهید.
شتاب دهنده های استارتاپی اغلب کارگاهها و جلسات آموزشی مفیدی را برگزار میکنند. بسیار مهم است که در این جلسات فعالانه شرکت کنید تا مهارتهای جدیدی به دست آورید. از کارگاهها، جلسات آموزشی و مطالب ارائه شده توسط شتابدهنده، برای افزایش مهارتها و دانش خود استفاده کنید و هوش کارآفرینی خود را بهبود ببخشید. یادداشت بردارید، سوال بپرسید و دانشی که کسب کردید را در استراتژیهای استارتاپ خود به کار ببرید. با یادگیری مداوم و تقویت مهارت هایتان، خود را برای موفقیت بلندمدت آماده کنید.
پذیرش بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات
پیشرفتها، چالشها و اهداف استارتاپ خود را آشکارا به اشتراک بگذارید و تیم شتابدهنده را تشویق کنید تا صادقانه نقد سازنده خود را به شما بگویند. پذیرای انتقادات سازنده و بازخوردهای تیم شتابدهنده باشید و آنها را به عنوان فرصتی برای بهبود و رشد ببینید. پیشنهادات دریافتشده را در محصولات یا خدمات خود بگنجانید و در طول مسیر آنها را تکرار یا اصلاح کنید. این رویکرد تکراری به شما این امکان را میدهد که بتوانید چیزی قویتر برای ارائه به بازار ایجاد کنید. علاوه بر این، با انجام این کار تعهد خود را به بهبود مستمر نشان میدهید.
آیا با تمام شدن برنامه شتابدهنده ها رشد استارتاپها متوقف خواهد شد؟
استقرار در یک شتابدهنده میتواند تجربهای متحولکننده برای بنیانگذارانی باشد که به دنبال رشد و موفقیت استارتاپ خود هستند. با استفاده از این نکات میتوانید از زمان و انرژی خود استفاده بهینهتری داشته باشید و مزایای استقرار در شتابدهنده ها را به حداکثر برسانید. البته به خاطر داشته باشید که با تمامشدن برنامه شتابدهنده ها سفر شما به پایان نمیرسد و پیشرفت شما متوقف نخواهد شد. بلکه با دانش، ارتباطات و مهارتهای به دست آمده در طی این مسیر میتوانید مسیر موفقیت کسبوکارتان را ادامه دهید و به نتایج قابل توجهی برسید.