تقویم محتوا، اولین قدم برای تولید محتوا

برنامه‌ریزی و زمان بندی نکته مهمی است که برای تولید محتوا اهمیت ویژه‌ای دارد. «تقویم محتوا» یک برنامه زمان‌بندی مکتوب است که زمانی که قصد دارید محتوای آینده را تولید و منتشر کنید، استفاده می‌شود. تقویم‌های محتوا معمولاً شامل برنامه‌های آتی، به‌روزرسانی‌های وضعیت، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی‌شده، مشارکت‌ها و…است. در ادامه به اهمیت تقویم تولید محتوا و بخش‌های مختلف آن اشاره خواهیم کرد.

چرا تقویم محتوا مهم است؟

اگر بستر انتشار شما که می‌تواند شامل وبسایت و سوشال مدیا باشد، یک سرگرمی است که از آن برای انتشار پست‌های گاه‌به‌گاه استفاده می‌کنید، احتمالاً نیازی به تقویم محتوا ندارید. اما اگر از بازاریابی محتوا برای رشد کسب‌وکار آنلاین خود استفاده می‌کنید، سازماندهی بسیار مهم است.

سه اهمیت تقویم تولید محتوا

  1. تقویم محتوا تضمین می کند که تمام وظایف مرتبط با محتوای شما به درستی انجام می‌شود. اگر در برنامه تولید محتوای خود نامنظم باشید، نکاتی را فراموش کرده ِیا منتشر نخواهید کرد.
  2. یک تقویم همکاری شما با تیم را آسان‌تر می‌کند. شما با داشتن تقویم محتوایی در جریان فرایند تولید محتوا خواهید بود.
  3. تقویم محتوا، تصویر کلی از تولیدات آینده به شما خواهد داد. به این معنی که استراتژی محتوایی تا چند ماه آینده مشخص و فرایند‌های تولید در حال انجام است.

ابزارهای کاربردی تقویم محتوا

تقویم محتوا نباید پیچیده باشد. ابزارهایی مانند Google Sheets می‌تواند گزینه خوبی برای شروع تقویم محتوایی کسب‌و‌کار شما باشد. جدول‌های طراحی شده توسط ورود و چاورپوینت و برنامه‌های دیگر نیز می‌تواند متناسب با اهداف ما تقویم محتوایی خوبی را در اختیارتان قرار دهد. همچنین اکسل، تررلو، میزیتو، آسانا و… ابزارهای مناسبی برای تهیه تقویم محتوایی هستند.

Online calendar

چگونه تقویم محتوایی بنویسیم؟

حال باید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه یک تقویم محتوایی بنویسیم. برای نوشتن یک تقویم محتوایی و اجرایی باید مراحل زیر را با دقت پیش ببرید.

  • تعیین هدف:

اولین قدم در نگارش تقویم محتوا، تعیین هدف است. پس از آنکه پلتفرم مورد نظر خود را مشخص کردید، باید هدف خود از تولید محتوا و پیامی که قصد دارید به مخاطب برسانید را مشخص کنید. هدف شما می‌تواند افزایش فروش، ترغیب کاربران، ارتقا در صفحه ‌جست‌و‌جو و… باشد.

  • تعیین موضوع و نوع محتوا:

برای تعیین موضوع و نوع محتوا نیاز است که مخاطب‌شناسی دقیقی داشته و مخاطبان هدف خود را بشناسید. پس از آن باید محتوایی را در اختیار مخاطبان قرار دهید که مفید بوده و نیاز مخاطبان شما را رفع کند. سپس طبق موضوع در نظر گفته شده باید نوع محتوای خود را از میان گزینه‌‌های «متنی، ویدیویی، پادکست و اینفوگرافی» مشخص کنید. این نکته را در نظر بگیرید که همه انواع محتوا در کنار یکدیگر تاثیرگذار است.

  • جست‌و‌جوی کلمات کلیدی:

پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید انجام شود. کلمات کلیدی نقش مهمی در سئو وبسایت داشته و باید به آنها توجه شود. برای پیدا کردن کلمات کلیدی از ابزارهایی چون Google Keyword Planner و یا KWFinder می‌توان استفاده کرد. کلمات کلیدی حتما باید در تقویم محتوایی وجود داشته باشد تا تولیدکنندگان محتوا مطابق آن بتوانند محتوای خود را تولید کرده و از آن کلمات در محتوای خود استفاده کنند.

  • تعیین پلتفرم مناسب جهت انتشار محتوا:

یکی دیگر از مراحل مهم در نگارش تقویم محتوایی، تعیین پلتفرم است چراکه زبان نوشتار محتوای هر پلتفرم با پلتفرم دیگر متفاوت است. از طرفی برخی از کسب‌و‌کارها باید تمرکز بیشتری بر روی برخی از پلتفرم‌ها بگذارند. گاهی نیاز است که برای فروش بیشتر خود را بر روی وبسایت محدود نکرده و برای شبکه‌های اجتماعی همچون لینکدین، اینستاگرام و یوتیوب نیز تولید محتوا کرد. همه این ‌ها بستگی به این دارد که مخاطب شما در کدام پلتفرم فعالیت بیشتری دارد.

  • زمان انتشار محتوا:

حالا که هدف و موضوع محتوا مشخص شده و نوع و پلتفرم محتوا را تعیین کرده‌اید باید تاریخ و ساعت بارگذاری محتوا را مشخص کنید. در برخی از پلتفرم‌ها مانند اینستاگرم، زمان بازدید محتوا به مخاطبان بستگی دارد به همین دلیل با بررسی این موضوع می‌توانید تاریخ و زمان انتشار محتوا را مشخص کنید.

پس از انجام تمامی این مراحل باید تقویم را با تیم تولیدکنندگان به اشتراک بگذارید تا آنها نیز از جزئیات با خبر باشند. همچنین با تهیه جدولی در کنار این جدول می‌توانید فرایند تولید را بررسی و در نظر داشته باشید.

در پایان نکته مهم این است که برنامه‌ریزی مهم‌ترین قدم بری رسیدن به موفقیت است زمانی که با برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب در تولیدمحتوا قدم بگذارید، به زودی به نتایج مثبتی دست خواهید یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست تقویم محتوا برای کسب‌و‌کار خود، می‌توانید از خدمات ویکست دیدن کنید.

فهرست