به گزارش روابط عمومی مجموعه ویکست؛ نخستین نشست سالانهی روز روابطعمومی در مرکز نوآوری ویکست با حضور معاون علم و فناوری ریاست جمهوری و فعالان حوزهی روابط عمومی و استارتاپی برگزار شد.
در ابتدای این برنامه، احسان طریقت در یک اجرای زندهی پادکست، به رابطهی ارتباطات و جنگ پرداخت و تاثیر آن بر زندگی بشر را بررسی کرد.
پس از این اجرا، سحر افاضلی؛ مدیر روابط عمومی استارتاپ پادرو و رضا خیلائی؛ مدیر اجرایی استارتاپ کشمون از تجربیات کاری خود در زمینهی روابط عمومی در استارتاپها گفتند.
همچنین در پنل این برنامه، حامد تاجالدین؛ رئیس هئیت مدیره آچاره، سید احمد واحدی؛ مدیر روابط عمومی هلدینگ فناپ و صابر خسروی؛ مدیر مرکز نوآوری ویکست دربارهی نقش روابطعمومیها در به گل نشستن کسبوکارها صحبت کردند.
حامد تاجالدین، همبنیانگذار آچاره، به بیان تجربیات استارتآپ آچاره در زمینه بحرانها پرداخت و گفت: روابط عمومیها باید تمام ذینفعان یک سازمان را در نظر داشته باشند و آنها در هماهنگی با سایر بخشهاست که میتوانند بهتر عمل کنند.
احمد واحدی رئیس واحد روابط عمومی و برندینگ فناپ هم در ادامه به دیدگاه تقلیلگرایانه برخی سازمانها به پیآر پرداخت و گفت: مدیریت بحران باید از جنس روابط عمومی باشد و برندها نباید زمان بحران به فکر داشتن واحد روابط عمومی بیفتند بلکه باید از ابتدا فکر روزهای سخت و بحرانی را بکنند وگرنه با میلیاردها تومان هم نمیتوانند بحران را مدیریت کنند. او همچنین به بالا رفتن قیمت روابط عمومیها پس از فیلترینگ شبکههای اجتماعی اشاره کرد و گفت: وقتی هر پلتفرم محبوب و اجتماعی فیلتر باشد به تبع آژانسهای روابط عمومی و واحدهای روابط عمومی سازمانها باید هزینه بیشتری بپردازند و به این شکل مسلما استارتآپها و شرکتهای کوچک از عهده این هزینهها برنمیآیند.
صابر خسروی، مدیر مرکز نوآوری ویکست هم در ارتباط با تعریف روابط عمومی از گذشته تا کنون، گفت: در اکوسیستم نوآوری روابط عمومی تعریف درستی دارد و موارد موفقی را دیدهایم، اما اگر اکوسیستم را کنار بگذاریم و به شرکتهای قدیمی نگاه کنیم، هنوز به درستی معنای روابط عمومی را نمیدانند و آن را در حد نگارش خبر، عکاسی یا فضای مجازی میدانند. او همچنین ادامه داد: روابط عمومی، مارکتینگ نیست که فقط با مشتری ارتباط داشته باشد یا خبرنگار نیست که فقط روی بحث خبر و تولید محتوا تمرکز کند، بلکه روابط عمومی باید با همه ذینفعان ارتباط داشته باشد. اتفاقی که در اکوسیستم خوشبختانه میبینیم اتفاق خوبی است، روابط عمومی معنا پیدا کرده و مسیر درستی را پیش میرود.
در ادامهی این برنامه، مرتضی سلطانی، بنیانگدار زرماکارون در سخنانی دربارهی اهمیت روابطعمومی گفت: ما به عنوان صنعتگران صاحب برند، هنوز اهمیت و نقش روابط عمومی در کسبوکار خود را نمیدانیم. وقتی از اهمیت آگاه نیستیم، از روابط عمومی استفاده نمیکنیم که مشکلات گوناگونی مثل عدم جلب اعتماد افکار عمومی را در پی دارد.
او در ادامه گفت: در حال حاضر برندهایی در کشور وجود دارند که محصولاتی با کیفیت تولید میکنند ولی برای مردم شناخته شده نیستند و یا اعتماد به آنها وجود ندارد. این نگاه بدبینانه به تولید داخل ناشی از ضعف در روابط عمومی و جلب اعتماد افکار عمومی است. در تولید نقش اصلی را ماشینها و دستگاهها بازی نمیکنند بلکه این نیروی انسانی است که تاثیرگذار اصلی محسوب میشود.
مهمان دیگر این نشست، روحالله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بود. دهقانی در ابتدای صحبت خود گفت: به عنوان یکی از اعضای اکوسیستم استارپاپی کشور معتقدم که در حال حاضر، تمام نیازهای انسان قابل حل است و شرکتهای مختلفی برای حل نیاز، خدمات ارائه میدهند. در واقع عرضه کننده در بازار زیاد شده است و به همین دلیل مفهموم روابط عمومی یا PR پررنگ شده است. روابطعمومیهایی که بتوانند توجه بیشتری را به سازمان خود جلب کنند، در ساخت تصویر مناسب از شرکت خود موفقتر هستند. در کنار ارتباط با مشتریان، وظیفهی دیگر روابط عمومی، توجه به ارتباطات درون سازمانی است. متاسفانه در این بخش ضعفهایی در کشور وجود دارد.
او در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل تاثیر نگاههای بخش دولتی به روابط عمومی، در سازمانها نگاهی درجه دو به این حوزه شکل گرفته است. این درحالی است که تصویر یک شرکت توسط روابط عمومی و مارکتینگ ساخته میشود. در تمام دنیا شرکتهای بزرگ سعی در ساختن تصویری جذاب و زیبا از سازمان خود دارند و این اهمیت کار روابط عمومی را بالا برده است. روابط عمومی حوزهی مترقی است که شاید توجه کافی به آن نشده است و به همین دلیل نتوانستهایم دستاوردها را به صورت درست در دنیا به نمایش بگذاریم.
دهقانی دربارهی مشکلات اینترنتی موجود در اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: اینترنت مولفهی بسیار مهمی برای اقتصاد دیجیتال کشور است. فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور برای انجام فعالیتهای خود نیاز به اینترنت خوب دارند و تقاضا دارند که حداقل در مراکز نوآوری، به اینترنت بهتری دسترسی داشته باشند. با توجه به این تقاضاها سعی دارم تا به عنوان یک راهکار میانه، حداقل در فضاهایی مثل مراکز نوآوری و فناوری، اینترنت با کیفیتتری را برای فعالان این حوزه فراهم کنیم.