وقتی اوایل سال 1398 شتابدهنده ویکست در کارخانه نوآوری آزادی مستقر شد، اولین تیم خود را در حوزه تولید محتوا شتابدهی کرد و به بازار صنعت محتوا فرستاد. بازاری اشباع شده که رقبای کمی نداشت و باید مزیتی از خود نشان میداد تا بتواند در بازار پر هیاهوی محتوا بماند و رشد کند. «نیمفاصله» جایگاه خود را پیدا کرد در کمترین فاصله از مشتریان دقیقا در نیمفاصله از آنها کنارشان ایستاد و رشد کرد. حالا «نیمفاصله» به عنوان آژانس محتوایی خدمات تولید محتوای شبکههای اجتماعی، طراحی سایت، تولید محتوای متنی، کپیرایتینگ و… را ارائه میدهد و به دقت و کیفیت، شهرت پیدا کرده است. به بهانه چهارساله شدن حضورش در «ویکست» به گفت و گو با «سارا شاهمحمدی» بنیانگذار و مدیرعامل «آژانس محتوایی نیمفاصله» نشستیم.
ایده «نیمفاصله» از کجا شکل گرفت؟ چه شد به تشکیل آژانس محتوای «نیمفاصله» رسیدید؟
چهار سال و نیم پیش اوایل فعالیت «شتابدهنده ویکست» بود و من به عنوان یک فریلنسر برای تولید محتوای وبسایت و اینستاگرام ویکست، جلسهای با هیئت مدیره داشتم. در آن جلسه ایدههایی برای تولید محتوای ویکست ارائه دادم و در همان جلسه پیشنهادی از جانب مدیران ویکست مطرح شد که من، تیم و کسبوکار خودم را شکل دهم و «ویکست» به عنوان شتابدهنده در کنار من خواهد بود. پیشنهاد «ویکست» باعث شد من به فکر تاسیس کسبوکاری بیفتم که اسمش را از مدتها پیش در ذهن داشتم.
در آن زمان چه خلاهایی را در صنعت تولید محتوا احساس کردید که «نیمفاصله» میتوانست آن را رفع کند؟
قبل از آمدن به ویکست من سه سال تجربه تولید محتوا برای برندهای مختلف را داشتم. معمولا برندها وقتی تصمیم به تولید محتوا میگیرند دو راه اصلی پیشرویشان است یا باید یک تیم درون سازمان خود تشکیل دهند که برای برخی از کسبوکارها مخصوصا کسب و کارهای نوپا اصلا صرفه اقتصادی ندارد. دومین راه، برونسپاریست که یا باید با فریلنسرها کار کنند یا با آژانسهای تبلیغاتی که چالشهای بیشتری را مقابل آنها قرار میداد مثلا برخی آژانسهای بزرگ با کسبوکارهای کوچک کار نمیکنند و یا تمرکز اصلیشان به جای تولید محتوا بر روی تبلیغات است. همه این موارد و کلی چالش دیگر مسیر رسیدن یک کسبوکار به محتوا را پر پیچوخم میکند. وقتی تصمیم به تاسیس «نیمفاصله» گرفتم سعی داشتم با تمرکز بر تولید محتوای استاندارد فاصله کسبوکارها را با محتوای باکیفیت کم کنم. «نیمفاصله» در کمترین فاصله از کسبوکارها قرار میگیرد، نه آنقدر نزدیک که برای کسبوکارها بار حقوقی داشته باشد و نه آنقدر دور که احساس دوری و عدم مسئولیت به کسب و کارها دست دهد.
پس اسم نیمفاصله از اینجا آمد؟
نام نیمفاصله هم به وسواس ما در تولید محتوا اشاره دارد که حواسمان به همه چیز هست حتی رعایت نیمفاصله! و هم به رسالت ما اشاره دارد که سعی داریم فاصله افراد و کسبوکارها را با محتوای باکیفیت کم کنیم. پس نیمفاصله از این دو جا میآید (با خنده)
شما به عنوان یک استارتاپ در شتابدهنده «ویکست» شروع به فعالیت کردید و در این راه به خدمات منتورینگ و شتابدهی نیاز داشتید، «ویکست» در فرایند شتابدهی چه خدماتی را ارائه داد؟
«نیمفاصله» قدم به قدم شکل گرفت. در ابتدا خودم بودم و یک نیروی کارآموز. کمتر از یک ماه بعد دیگر اعضای تیم را اضافه کردم و همه این اتفاقات همزمان با جذب مشتری پیش میرفت. تیم «نیمفاصله» به آرامی بزرگ شد و من به کمک «ویکست» توانستم بازار را داشته باشم و از روز اول، کار را با مشتری شروع کنم. به طبع من در زمینههای حقوقی و قراردادی تجربه نداشتم و شتابدهنده «ویکست» در این زمینه خیلی به من کمک کرد و خدماتی به من داد که دغدغه بازار و مسائل مالی را برای من حذف کرد تا بتوانم تیمسازی کنم و خدمات «نیمفاصله» را رشد دهم.
چه چالشهایی را برای جلب مشتری در بازاری که اشباع شده است داشتید تا خودتان را کسبوکارها و فعالین صنعت معرفی کنید؟
قطعا با چالشهای زیادی روبهرو بودیم و هستیم ولی همه چالشها مربوط به جذب مشتری و توسعه تیم و افزایش درآمد نیست متاسفانه مواردی مثل کلیشههای جنسیتی در بازاری که اغلب فعالان آن آقایان هستند بسیار زیاد است و باز هم متاسفانه در خیلی از موارد گارد زیادی در مقابل کسبوکاری که بنیانگذار و مدیر عامل آن خانم است وجود دارد در این موقعیت من سعی کردم به جای مبارزه با این شرایط تمرکزم را روی کارم و توسعه خدمات و تیمم بگذارم که در نهایت همین کار منجر به رضایت مشتری شد تا جایی که مشتریان ما بزرگترین بازاریابان ما شدند. در واقع بیش از ۸۰ درصد مشتریان نیمفاصله از طریق مشتریهای دیگر جذب شدهاند و این برای من به عنوان یک فاندر بزرگترین دستاورد است.
چه مزیت رقابتی را در «نیمفاصله» ایجاد کردید تا بتوانید در میان رقبا دیده شوید؟
با یک مثال این سوال را پاسخ میدهم چند وقت پیش مدیرعامل یکی از کسبوکارهایی که چند سال پیش، در یکم بازه زمانی تولید محتوای آنها را بر عهده داشتیم با من تماس گرفت و گفت که کسب و کار جدید راهاندازی کرده و به تیم تولید محتوا نیاز دارد. در میان صحبتهایش اشاره کرد: «یادم است شما خیلی دقیق بودید و کیفیت برایتان اهمیت داشت.» همین جمله برای من کافی بود که از عملکرد و تصویری که از «نیمفاصله» در ذهن مشتریان ایجاد شده است، خوشحال باشم. من معتقدم کسبوکارها، پیام خود را از طریق محتوا به مخاطب میرسانند پس باید محتوای آنها در هر مدیم عکس، فیلم و متن، بالاترین کیفیت را داشته باشد و استانداردهای محتوای با کیفیت را رعایت کند. به نظر میرسد آنچه که باعث شد مشتریان از «نیمفاصله» رضایت داشته باشند و ما بتوانیم در بازار بمانیم، اصرار تیم «نیمفاصله» بر حفظ کیفیت است.
باتوجه به اینکه در حال حاضر تولیدکنندههای محتوا زیاد شدهاند این بازار را چگونه می بینید؟
متاسفانه رقبای زیادی داریم که بدون توجه به اصول اولیه تولید محتوا مثل شخصیت و لحن برند، پرسونای مخاطبان و حتی هویت بصری برند برای کسبوکارها تولید محتوا میکنند تولید محتوایی اکثرا با هزینههای بسیار پایین و فاقد کیفیت. این موضوع باعث بدبین شدن کسبوکارها به برونسپاری محتوا و آژانسهای محتوایی و حتی فریلنسرها میشود این افراد آگاهانه یا ناآگاهانه ضربه بزرگی هم به برند خودشان هم به برند کارفرما و حتی بازار تولید محتوا میزنند. البته آژانسها و افرادی هم در این صنعت هستند که کارشان واقعا خوب است و باید بهشان دستمریزاد گفت.
عمده فعالیت آژانس تولید محتوای «نیمفاصله»در شبکههای اجتماعی و بسیار تحت تاثیر اینترنت قرار دارد. متاسفانه در چهار سال گذشته چالشهای زیادی از جمله قطعی اینترنت، کرونا، فیلترینگ و…را داشتید که پیش بینی نشده بر کسب و کار شما تاثیر مستقیم داشت. این چالشها را چگونه پشت سر گذاشتید؟
بله ما روزهای سخت زیادی را در این قریب به ۵ سال از سر گذراندیم اما تمام این سختیها باعث شد که پختهتر شویم و درسهایی بگیریم که در شرایط عادی یاد گرفتن آنها غیرممکن بود. معمولا در بحرانها سعیمان بر این بود که یا خدمات جدیدی اضافه کنیم و یا روی دیگر خدمات که کمتر تحت تاثیر قرار گرفتهاند تمرکز کنیم، به طور مثال بعد از فیلترینگ اینستاگرام بیشتر بر روی طراحی سایت و مقالات سئو شده، زیرساخت سایت، ریدیزاین برند و…تمرکز کردیم.
به عنوان یک کارآفرین که در صنعت محتوا تیم خود را رشد داده و بعد از گذشت از موانع و چالشهای مختلف تیمش را حفظ کرده است، تجربه کارآفرینی را چگونه میبینید؟
کارآفرینی در شرایط بیثبات کشور مثل رانندگی با چشمان بسته است. کارآفرین دائما باید چالشهای مختلفی را مدیریت و حل کند و این در حالی است که همزمان باید تمام تلاشش را بکند که تا جای ممکن نیروهایش تحت تاثیر این چالشها قرار نگیرند. یکی از سختترین قسمتهای کارآفرینی عدم پیشبینی آینده است، اینکه یک اتفاق پیشبینی نشده تمام برنامه و اهداف شما را به یکباره خراب میکند. تجربه کارآفرین بودن تجربه عجیب و سراسر چالشیست که در هیچ دوره و کلاسی چنین تجربهای را نمیشود کسب کرد و اتفاقاتی که در این مسیر میافتد درسهای بزرگی را به شما میدهد که خیلی برای من با ارزش بود.
در دوران فعالیت «نیمفاصله» چه موفقیتهایی را توانستید کسب کنید؟
معمولا در فضای استارتاپی در مراحل اولیه یک کسبوکار در دره مرگ قرار دارد یعنی زمانی که شما برای تکمیل محصول، بازاریابی و تیم آپ کردن هزینه میکنید اما درآمدی ندارید و این هزینهها را از جای دیگر پوشش میدهید و تا به مرحله مثبت شدن جریان نقدینگی برسید اما خوشبختانه ما از روز اول کار را با پروژه و مشتری آغاز کردیم و نه تنها درآمدداشتیم بلکه جریان نقدینگیمان مثبت بود که موفقیت بزرگی برای «نیمفاصله» بود. در چهار سال گذشته «نیمفاصله» در هر سال رشد چهار برابری و ۳۰۰ درصدی داشت و این موضوع تا فروردین ۱۴۰۱ ادامه داشت از فروردین تا شهریور ۱۴۰۱ در مدت ۶ ماه ما توانستیم تارگتهای تا پایان سال را بزنیم. اما متاسفانه در نیمه دوم سال با اتفاقاتی که افتاد این رشد متوقف شد و روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم.
توانستهاید در این مدت به ایده آل خود برسید؟
از آنجایی که آدم کمالگرایی هستم همیشه ایدهآلهایم از من جلوترند و من تمام سعیم را میکنم تا به آنها نزدیک و نزدیکتر شوم. اما در این مسیر موانع و دستاندازهای زیادی وجود دارد که خارج از کنترل آدمند به تمام این موارد سنگهایی که عامدانه توسط افراد و نهادها بر سر راه شما قرار میگیرند را هم اضافه کنید قطعا گذر از این مسیر آسان نبوده و نیست اما من در این ۴ سال و نیم تمام تلاشم را برای خلق و تاثیرگذاری کردهام و امیدوارم که «نیمفاصله» بتواند در صنعت محتوا رسالت خود را درستی انجام دهد.